Lilla sömnskolan

Vi alla har nog upplevt hur störande det kan vara när vi under perioder har haft svårt att sova. Vi ligger där, vänder och vrider på oss, fluffar kudden och ändrar täcket hit och dit... och klockan tickar obönhörligen framåt och vi ska snart gå upp. Tankarna börjar snurra och sedan är det kört...

Vi är ju medvetna idag om hur viktig sömnen är för vår återhämtning efter en tuff period eller en låg dag med många händelser och när vi inte får den sömn som vi behöver skapar det ytterligare orostankar hos oss. Men det finns hjälp och små trix som vi kan använda oss av för att öka möjligheten till bättre sömn.

Här kommer några tips på vad man kan checka av om man upplever att sömnen inte fungerar  som man vill.

1. Rutiner är A och O när man behöver ta makten över sömnen. Börja med att bestämma en tid då du vill lägga dig och börja varva ner en stund innan. Ställ också din klocka så att du vaknar samma tid varje dag. Detta hjälper dig att hålla din dygnsrythm och tro det eller ej, men vi alla har mer eller mindre en inbyggd "klocka" som vi kan "aktivera" om vi är konsekventa.

2. Ta bort allt som stör i sovrummet tex tvn, datorn OCH mobilen. Vi har en auotopilot som slår på och bevakar mobilen även när vi sover och detta kan undermedvetet störa vår sömn. Gör sovrummet till ett rum där endast sömn och sex får ta plats. Släpp orostankar om arbete och problem som du haft och grubblat på under dagen när du lägger dig. När de dyker upp så låt dem passera med orden.. "där kom den tanken, nu släpper jag den, det kommer att bli bra"... Fokuera på att spänna av din kropp, muskel för muskel och lyssna på din andning. Använd gärna spikmatta.

3. Ta inte någon lutare i soffan där du somnar under dagen. Viktigt att du håller dig vaken och inte sover på lunchen tex.  Om du inte sovit på natten så gå ändå upp den tiden som du ställt klockan. Rubba inte din nya sovtid.

4. En sak som vi sällan gör och det är att varva ner innan vi lägger oss för att sova. Se till att det som behöver fixas inför morgondagen redan är gjort när du lägger dig. Skippa datorn, mobilen, tvn och läsplattan. Ta fram en bok och läs i den istället. Detta hjälper din hjärna att varva ner och i lugnare takt ta till sig information och om boken upplevs tråkig kan den ju också hjälpa dig att somna.

5. Det är också av stor betydelse för din sömn att du trivs i ditt sovrum. Känn efter vilken temperatur du trivs bäst i. I ett sovrum kan det vara skönt om det är lite svalare än i övriga hemmet. Ta hellre en extra filt om du känner att det är lite kallt. Prova med mörkläggningsgardiner om du är känslig för ljuset, väljs sängkläder som du gillar men med lugnare färger och inte så mycket mönster. Gärna rosa eller beige färger.

6. Att ta en daglig promenad kan också hjälpa dig att sova bättre. Och om du tränar så kanske inte ett hårt fysiskt pass sent på kvällen är det bästa utan försök att lägga det passet under dagen istället och ta en mer lugn form av träning på kvällen. Prova dig fram!

7. Se till att din säng är placerad så att du har uppsikt över dörren, köp en vadderad sänggavel om du inte har någon samt se till att du inte har hyllor placerade över din sänggavel. Om du har möjlighet ställ inte sängen framför fönstret. Om du har en tung lampa hängandes ovanför din säng kan du ta bort den eller välja en som känns mer lätt och luftig, Tex en i papp, tyg eller fjädrar. Välj gärna lugna färger på väggarna och gör vad du kan för att minska intrycken i sovrummet.

8. Sist men inte minst, om du har stora speglar i sovrummet kan det vara värt att prova att hänga över ett lakan för skapa en mer rofylld miljö på natten när du sover.

Jag hoppas att du har fått lite nya tips att förhålla dig till och att du snart får ordning på din sömn.
Lycka till!
/ Birgitta

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar